Zarabianie jako copywriter od podstaw

Zarabianie jako copywriter

Co to jest copywriting? W dużym uproszczeniu można napisać, że jest to zajęcie polegające na pisaniu tekstów na strony internetowe lub też tekstów służących promowaniu takich stron w Internecie. Zarabianie jako copywriter zyskuje na popularności w ostatnim czasie. Osoby, które przeglądają w Internecie ogłoszenia o pracy zdalnej często mogą natknąć się na oferty pracy jako copywriter. Czy zarabianie jako copywriter to dobra opcja?  

Czy każdy może pracować jako copywriter?

Na pewno osoba, która widzi swoją przyszłość w copywritingu powinna spełniać podstawowe kryteria. Pierwszym z nich jest bardzo dobra znajomość języka polskiego.  Ortografia i interpunkcja nie powinny mieć dla copywritera żadnych tajemnic Równie ważna będzie łatwość przelewania swoich myśli na klawiaturę komputera. Każdy początkujący copywriter będzie miał w swoim nowym zawodzie znacznie łatwiej. 

Zarabianie jako copywriter – co można pisać?

Katalog tekstów jest bardzo szeroki. Z pewnością znajdzie w nim coś dla siebie zarówno początkujący copywriter jak i ten, który posiada już duże doświadczenie. Wśród najpopularniejszych rodzajów tekstów, które piszą copywriterzy możemy wymienić następujące. 

  • Teksty preclowe. Są to dłuższe teksty tematyczne służące pozycjonowaniu stron internetowych, które muszą być w odpowiednim stopniu nasycone frazami kluczowymi wymaganymi przez pozycjonowaną stronę. W takim tekście umieszcza się następnie link do pozycjonowanej strony internetowej.
  • Opisy do katalogów stron i katalogów firm. Są to teksty reklamowe, które opisują działalność firmy lub też tematykę poruszaną przez daną stronę internetową. Teksty takie mają zazwyczaj po kilkaset znaków i publikowane są później w katalogach stron lub katalogach firm. 
  • Teksty zapleczowe. Kolejny rodzaj tekstów służących pozycjonowaniu stron internetowych. Od tekstów preclowych odróżnia je znacznie wyższa jakość.  
  • Artykuły blogowe. Są to artykuły bardzo wysokiej jakości, które zawierają specjalistyczną wiedzę. Artykuły takie wykorzystywane są często przez sklepy internetowe do przyciągania użytkowników z wyszukiwarki Google. 
  • Teksty reklamowe. Scenariusze reklam radiowych i telewizyjnych, hasła reklamowe czy też teksty zamieszczane w broszurach i na ulotkach. Wszystko to można znaleźć w tej kategorii. 
  • Artykuły sponsorowane. Są to teksty, które wyjaśniają kompleksowo różne zagadnienia związane z działalnością promowanej firmy. Zadaniem tekstu jest przekonanie czytelnika o tym, że promowana firma ma duże doświadczenie.
  • Teksty na landing page. Landing pages to proste strony internetowe, które najczęściej informują o specjalnej ofercie dla klientów. Teksty dla takich stron powinny być zwięzłe. Muszą skutecznie akcentować najważniejsze informacje.
  • Teksty na social media. Komunikacja w mediach społecznościowych powinna być dostosowana do oczekiwań docelowej grupy czytelników. Krótkie posty muszą budować rozpoznawalność marki i zachęcać do odwiedzania profilu firmy na portalu społecznościowym.

Jak zdobyć umiejętności potrzebne do pracy jako copywriter?

Zarabianie jako copywriter nie jest dla każdego. Aby rozpocząć karierę jako copywriter, niezbędne są pewne umiejętności. Ważne jest posiadanie talentu pisarskiego, umiejętności komunikacji i zdolności przekazywania informacji w sposób przekonujący. Można rozwijać te umiejętności poprzez samokształcenie, czytanie książek o copywritingu, uczestnictwo w warsztatach pisarskich oraz praktykę poprzez pisanie i otrzymywanie opinii od innych copywriterów. 

Zarabianie jako copywriter – gdzie szukać zleceń?

W powszechnym odczuciu copywriting jest zajęciem dla każdego. Nie jest to do końca prawda. Jednak efektem takiego podejścia jest bardzo duża konkurencja, z którą spotkamy się już na początku naszej przygody z copywritingiem. Nie ma jednak się co szybko zrażać. W Internecie znajdziemy kilka portali, w których dostępne będą od ręki zlecenia dla copywriterów. Silną stroną takiego rozwiązania jest brak konieczności zakładania działalności gospodarczej. Wszystkie rozliczenia z podmiotami zlecającymi tekst przeprowadzane są za pośrednictwem portalu. Gdzie początkujący copywiter może szukać zleceń? 

  • Giełda Tekstów. Jeden z najstarszych portali dla copywriterów w polskim Internecie. Ciekawą funkcjonalnością jest możliwość pisania tekstów na dowolny temat. Taki tekst możemy następnie wystawić do sprzedaży i czekać na kupca. 
  • Textbookers. Portal, który w trakcie rejestracji wymaga napisania tekstu próbnego. Po pozytywnej weryfikacji możemy starać się o wykonywanie pojawiających się cyklicznie zleceń. Obowiązuje zasada “kto pierwszy ten lepszy”. Wraz z rozwojem doświadczenia możemy aspirować do pisania bardziej wymagających i lepiej płatnych tekstów. 
  • Goodcontent. Funkcjonuje na podobnej zasadzie co Textbookers. Przy rejestracji musimy również napisać tekst próbny. Zlecenia pojawiają się regularnie. Znajdą tutaj coś dla siebie zarówno początkujący jak i bardziej doświadczeni copywriterzy. 
  • Useme. Portal przyjazny dla wszystkich copywriterów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Umożliwia proste rozliczenie z klientem dzięki fakturom wystawianym za pośrednictwem Useme. Liczba zleceń jest zadowalająca i uzupełniana na bieżąco.
  • Grupy na Facebooku. Bardzo popularna forma zdobywania zleceń. Facebook to dobre miejsce do budowania marki osobistej. Zaletą Facebooka jest również duża liczba zleceń, które dostępne sa na specjalistycznych grupach.
  • Oferia. Zazwyczaj na portalu można znaleźć kilkadziesiąt ofert dla copywriterów. Zdobywanie zleceń polega na konkurowaniu ceną z innymi usługodawcami.
  • Fora internetowe. Ogłoszenia dla copywriterów można znaleźć na kilku dużych forach o tematyce pozycjonowania i tworzenia strony internetowych. Największe i najpopularniejsze z nich to Forum PiO.
  • Agregatory ogłoszeń o pracę. Wpisanie hasła „praca zdalna dla copywritera” powinno przynieść ciekawe wyniki. Dobry agregator może wyświetlić oferty z największych portali ogłoszeniowych oraz agencji dla copywriterów. 
  • Własna strona internetowa. Zarabianie jako copywriter na poważnie nie jest możliwe bez własnej strony internetowej. Założenie strony z portfolio jest łatwe i daje ciekawe możliwości.
  • Reklama w wyszukiwarce Google i sieci Google Ads. Sposób dla nieco bardziej doświadczonych copywriterów. Strona copywritera może być promowana w wynikach wyszukiwania Google oraz w serwisach uczestniczących w sieci reklamowej Google.

Zarabianie jako copywriter – ile można zarobić?

Ustalenie odpowiednich cen za usługi copywritingowe może być wyzwaniem. Warto zacząć od zrozumienia swojej wartości rynkowej i dokładnego oszacowania czasu i wysiłku potrzebnego na wykonanie danej pracy. Można również porównać ceny oferowane przez innych copywriterów o podobnym doświadczeniu i umiejętnościach. Pamiętaj, że jakość i skuteczność Twojej pracy powinna odzwierciedlać cenę, którą ustalasz.

Duża konkurencja na rynku sprawia, że początkujący copywriter nie powinien liczyć na wysokie stawki. Na portalach ze zleceniami dla copywriterów dominują ogłoszenia wycenione na około 5 złotych za 1000 znaków. Z kolei za tekst wysokiej jakości, który zostanie opublikowany na poczytnym blogu możemy dostać nawet kilkaset złotych. Rozpiętość stawek jest bardzo duża i zależy od wiedzy oraz doświadczenia copywritera.

Zarabianie jako copywriter. Podsumowanie

Copywriting wbrew pozorom nie jest zajęciem dla każdego. Na początku drogi nie powinniśmy również spodziewać się dużych pieniędzy. Jednak łatwość wejścia na rynek sprawia, że w każdej chwili możemy sprawdzić, czy nie jest to czasem nasz nowy sposób na życie. 

Oceń artykuł

Kliknij, żeby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Dotychczas nie oddano głosu. Zrób to teraz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *