Sama obecność w Internecie nie wystarczy do odniesienia sukcesu. Każdy posiadacz sklepu internetowego musi przebić się przez gąszcz konkurencji. Kluczem do odnoszenia dobrych wyników jest dobra widoczność w wyszukiwarce Google. Ułatwiają to narzędzia pozycjonowania. Strony, które są widoczne na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na popularne frazy mają większe szanse na zainteresowanie klienta. Jak znaleźć się w top 10? Pomaga w tym pozycjonowanie sklepu internetowego. Jest to zazwyczaj dość kosztowny proces. W tym tekście jednak zajmiemy się darmowymi narzędziami, które każdy właściciel biznesu w Internecie poznać powinien.
Google Search Console
Google to nie tylko popularna wyszukiwarka. Gigant ze Stanów Zjednoczonych udostępnia wiele popularnych narzędzi, które pomagają w optymalizacji strony internetowej. Podstawowym z nich jest Google Search Console. Dzięki narzędziu można znaleźć odpowiedź na pytanie, na jakie frazy wyświetla się dana strona w wyszukiwarce Google. GSC zamieszcza również dokładne dane na temat popularności wszystkich fraz, na które wyświetla się strona. Dowiemy się również, jakie linki prowadzą do strony internetowej. Za pomocą Google Search Console prześlemy również mapę strony, która ułatwi indeksowanie danej witryny.
Google Trends
Pozycjonowanie w dzisiejszych czasach nie polega wyłącznie na pozyskiwaniu linków do strony. Jednym z filarów zdobywania popularności w wyszukiwarce jest tworzenie treści wysokiej jakości. Treści takie mają za zadanie pozyskać wejście internauty, który może być zainteresowany zdobyciem konkretnej wiedzy na poszukiwany temat. Google Trends to narzędzie, które pozwala zorientować się w popularności danego tematu. Po wpisaniu do wyszukiwarki określonej frazy otrzymujemy informacje na temat liczby zapytań na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy. Narzędzie również umożliwia podgląd fraz, które w ostatnim czasie zyskują rozgłos.
Google Analytics
Pozostajemy przy produktach stworzonych przez giganta internetowego ze Stanów Zjednoczonych. Google Analytics to podstawowe narzędzie analizy ruchu internetowego. Dzięki niemu możesz śledzić i analizować ruch na swojej stronie, poznać preferencje odwiedzających, źródła ruchu i wiele innych istotnych informacji. Dzięki tym danym możesz dostosować swoją strategię pozycjonowania, monitorować wyniki i podejmować odpowiednie działania, aby zwiększyć widoczność Twojej strony.
Pagespeed Insights
Kolejne narzędzie ze stajni Google. W procesie optymalizacji strony niezbędne jest zapewnienie szybkiego czasu jej ładowania. Czas ładowania to jeden z wielu czynników, który oceniany jest przez roboty Google. Pagespeed Insights daje odpowiedź na pytanie o czas ładowania strony. Wystarczy wpisać adres strony w pole wyszukiwarki. Pagespeed Insights oceni szybkość ładowania strony w skali od 1 do 100. Przetestuje również ładowanie strony na urządzeniach mobilnych. Jako rozwinięcie oceny punktowej otrzymamy sugestie dotyczące potencjalnych usprawnień w kodzie strony.
Semstorm
Semstorm to narzędzie, które posiada bardzo rozbudowane płatne pakiety. Jednak po założeniu konta otrzymujemy dostęp do wersji podstawowej narzędzia, która również może spełnić nasze oczekiwania. W opcji darmowej mamy dostępny podstawowy moduł analizy stron internetowych. Dzięki niemu możemy zorientować się, ile wejść ma dana strona internetowa. Moduł wyświetla orientacyjną liczbę wejść w miesiącu na daną stronę internetową na podstawie analizy pozycji słów kluczowych. Pakiet darmowy udostępnia również podstawowy moduł propozycji słów kluczowych.
Screaming Frog Seo Spider
Screaming Frog Seo Spider jest pomocne w przeprowadzeniu audytu strony internetowej. Wersja darmowa sprawdzi się w audytowaniu serwisów mających do 500 podstron. Dzięki temu narzędziu można znaleźć na stronie popsute linki prowadzące donikąd. Sprawdzimy również kompletność i jakość nagłówków oraz opisów podstron. Znajdziemy również na naszej stronie treści, które mogą zostać zakwalifikowane jako duplikaty. Darmowa wersja umożliwia również wygenerowanie mapy strony www.
Yoast SEO
WordPress to najpopularniejszy system zarządzania treścią na świecie. Jeśli Twoja strona jest oparta na platformie WordPress, Yoast SEO może być niezwykle przydatnym narzędziem. Yoast SEO to wtyczka, która pomaga w optymalizacji treści na stronie pod kątem SEO. Daje wskazówki dotyczące optymalizacji słów kluczowych, struktury URL, meta-opisów i wielu innych czynników, które wpływają na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Ahrefs
Ahrefs to jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi SEO dostępnych na rynku. Oferuje ono szeroki zakres funkcji, takich jak analiza linków, badanie konkurencji, badanie słów kluczowych, monitorowanie ruchu organicznego i wiele więcej. Dzięki Ahrefs możesz zidentyfikować słowa kluczowe o wysokim potencjale, sprawdzić jakość linków prowadzących do Twojej strony i analizować działania konkurencji.
SEMrush
SEMrush to wszechstronne narzędzie, które pozwala analizować konkurencję, wykonywać badania słów kluczowych, monitorować ruch organiczny i zarządzać kampaniami reklamowymi. Dzięki SEMrush możesz śledzić trendy w wyszukiwaniu, analizować efektywność swoich kampanii i dostosowywać swoje działania w celu maksymalizacji widoczności i ruchu na stronie.
Moz
Moz to kompleksowe narzędzie SEO, które oferuje wiele przydatnych funkcji. Możesz używać go do analizy słów kluczowych, badania linków prowadzących, monitorowania rankingu w wynikach wyszukiwania i oceny optymalizacji strony. Moz oferuje również wiele cennych narzędzi, takich jak MozBar, która dostarcza informacji na temat mocy domeny i jakości linków na stronach, które odwiedzasz.
Podsumowanie
Narzędzia pozycjonujące są niezwykle ważne dla skutecznego optymalizowania stron internetowych. Zapewniają nie tylko podstawowe dane statystyczne. Niektóre oferują zaawansowane funkcje analizy, konkurencyjnej analizy, monitorowania ruchu organicznego i optymalizacji treści. Jakie narzędzia wybrać?Wybór odpowiednich narzędzi zależy od Twoich potrzeb i budżetu.